Рус Укр
ГоловнаПублікаціїПолітикаУкраїнці обиратимуть депутатів по-новому
Новини ЖКГ
15 Березня 2024 p.
26 Лютого 2024 p.
08 Лютого 2024 p.
31 Січня 2024 p.
29 Січня 2024 p.
18 Січня 2024 p.
08 Січня 2024 p.
13 Грудня 2023 p.

Українці обиратимуть депутатів по-новому

Парламентарі зробили все для того, щоб українці під час чергових місцевих виборів обирали депутатів по-новому. Так, що і як обиратимуть українці 25 жовтня?! Як відомо, від результатів голосування залежить і подальша доля розвитку ЖКГ.

На останньому пленарному засіданні, 17 липня, Верховна Рада прийняла постанову, якою призначила місцеві вибори на 25 жовтня за виключенням окупованих територій Криму, Донецької та Луганської областей. Але де-факто виборча кампанія у містах, районах та селах України триває вже декілька місяців, оскільки провідні політичні сили та фінансово-промислові групи очікували, що місцеві вибори відбудуться навесні. Такий ранній старт чергових великих політичних перегонів не міг не позначитися на сфері житлово-комунального господарства, адже ми обиратимемо, за виразом одного з відомих вітчизняних політиків, не політичного вождя, а «начальника каналізації». Знову «комунальна фішка» у формі різних тарифних «майданів» та «мобілізацій» стала наріжним каменем в агітаційних матеріалах майже всіх потенційних кандидатів, які заявили про намір взяти участь у місцевих виборах. Ще до початку офіційного старту агітаційної кампанії потенційні переможці на місцевих виборах намагаються впливати на долю комунальних підприємств – одного з основних активів територіальних громад – шляхом призначення їхніми керівниками людей лояльних до тієї чи іншої політичної сили, або призначення таких «своїх» особистостей на посади радників, консультантів, комерційних директорів. Тож, як бачимо, не від прізвища очільника профільного міністерства, а саме від результатів майбутніх місцевих виборів залежить подальша доля розвитку житлово-комунального господарства України, тому надзвичайно важливо, щоб місцеві вибори -2015 пройшли чесно і прозоро.

Забезпечити реалізацію цих принципів покликані норми Закону України «Про місцеві вибори» №595-VIII, який набув чинності 8 серпня. Аналізуючи зміст цього Закону, можна відзначити як позитивні, так і негативні моменти, що потенційно можуть загрожувати подальшому реформуванню житлово-комунального господарства. 
 
Основною серед таких потенційних загроз є те, що право висування кандидатів у депутати обласної, районної, міської, в тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради, реалізується виборцями у відповідних багатомандатних та одномандатних виборчих округах через місцеві організації партій або шляхом самовисування. Так само лише через місцеві організації партій або шляхом самовисування виборцями реалізується право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости. 
 
 
Тож, попри декларативні заяви вітчизняних політиків про нову якість місцевого самоврядування, яке має бути готовим втілювати в життя реформу децентралізації державної влади, запропоновану Президентом Петром Порошенком у законопроекті №2217а, 25 жовтня пересічні мешканці міст, селищ та районів будуть обирати чергового партійного вождя, який влаштовуватиме міні-Верховну Раду на кожній сесії місцевої ради, а не «начальника каналізації», який перш за все повинен створювати умови для комфортного проживання в місті, селищі або районі. 
 
Хоча відтепер такого недбалого міського депутата або навіть сільського, селищного, міського голову можна буде відкликати. Складний, проте юридично визначений, механізм такого відкликання народного обранця передбачають зміни внесені Законом №595-VIII до Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».
 
Цими змінами громадянам України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу, у випадку невідповідності практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов’язань звітувати перед виборцями та  проводити зустрічі з ними надано право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень). Таке рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців, яких має бути від 30 до 400 осіб в залежності від того, чи це є селищна рада чи обласна рада. 
 
Далі ініціативна група з числа виборців відповідного округу або міста (села, селища, громади) збирає підписи на підтримку відкликання місцевого депутата чи міського голови. Ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.
 
Вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи. Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.
 
 
На підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п’ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов’язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.
 
Тож, відкликати депутата чи міського голову, який не виконав свої передвиборчі обіцянки, відтепер видається можливим, хоча процедура доволі складна, але вона є і її потрібно намагатися втілювати у життя. 
 
Окрім цього, Законом України № 595-VIII передбачені інші нововведення:
- У селах і селищах з населенням до 90 тис. вибори відбуватимуться за звичною мажоритарною системою.
— Вибори до райрад, міськрад та облрад будуть проходити вже за пропорційною системою.
— Мерів міст з населенням більше 90 тис. обиратимуть абсолютною більшістю, тобто 50%+1 голос. Для цього передбачена можливість проведення другого туру.
— Місто, район, область діляться на округи. По кожному округу партія може висунути свого кандидата (саме партія, виборчі блоки цим законом не передбачені). Якщо партія набрала 5% голосів, кількість кандидатів від неї які пройшли, визначається відповідно до кількості голосів, поданих безпосередньо за депутата в окремому окрузі. До ради проходять ті кандидати від партії, які отримали найбільшу підтримку виборців, а не ті, яких партія поставила на перші місця у списку.
— Щодо бюлетеня. На ньому буде позначено прізвище кандидата, а навпроти назва партії, від якої він висувається. Таким чином відбуватиметься одночасне голосування за кандидата і за партію.
- Дата реєстрації партії для участі у виборах не має значення (немає норми, щоб вона була зареєстрована за рік чи за півроку до виборів).
— Вперше до Закону введено європейську норму щодо присутності у списку партії не менше 30% представників однієї статі.
 
Тож, 25 жовтня все знову залежить від нас, виборців. Чи ми згодні спробувати обрати по-новому?!
 
Андрій Осадчий 
 
Коментарі (0)