Рус Укр
ГоловнаПублікаціїЗаконодавствоЗаконодавство ЖКГ: саботаж чи шлях до реформ
Новини ЖКГ
28 Березня 2024 p.
21 Березня 2024 p.
15 Березня 2024 p.
26 Лютого 2024 p.
08 Лютого 2024 p.
31 Січня 2024 p.
29 Січня 2024 p.
18 Січня 2024 p.

Законодавство ЖКГ: саботаж чи шлях до реформ

Поки робота ВР поставлена народними обранцями на паузу до 1 вересня, підведемо підсумки роботи парламенту перед початком нового політичного сезону та проаналізуємо якість та доцільність прийняття законодавчих актів, особливо в галузі ЖКГ.

Почнемо із законопроектів, підписані Президентом України Петром Порошенком, що набули чинності та реально направлені на зміну існуючого порядку регулювання правовідносин в ЖКГ.

Після майже піврічного розгляду, 14 травня нарешті народні депутати підтримали у другому читанні та в цілому урядовий законопроект № 1565 «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», який визначає нові права та обов'язки співвласників багатоквартирних будинків в Україні, вводить принцип пропорційності голосів співвласників відповідно до їх частки в спільному майні і процедуру письмового опитування одночасно з процедурою скликання загальних зборів. 

Також документ передбачає визначення альтернативних моделей управління спільним майном у багатоквартирному будинку (самостійно, у тому числі шляхом створення ОСББ, або передачі всіх або частини функцій на підставі договору фізичній особі-підприємцю або юридичній особі (керуючому) та визначення порядку розподілу витрат на утримання спільного майна (пропорційно до своєї частки в загальному майні) і відповідальності співвласників багатоквартирного будинку. 

Крім того, Закон надає право кожному співвласнику багатоквартирного будинку отримувати інформацію про те, хто є власниками інших квартир та нежитлових приміщень у цьому будинку - тобто, хто, разом з ним, є співвласниками спільного майна в будинку.

Оцінки цього законопроекту серед фахівців та експертів у житлово-комунальному господарстві діаметрально протилежні – від захвату, який демонструють Голова ВР України Володимир Гройсман та заступник голови профільного парламентського комітету Альона Бабак, котрі вважають, що Законом фактично відкрито можливості співвласникам реально реалізувати свої права щодо управління будинками, в яких вони володіють квартирами та нежитловими приміщеннями та зруйновано монополію ЖЕКів, до відвертого розчарування, яке висловлюють експерти Олександр Джус та Сергій Бовикін, які вважають прийняття цього законопроекту поверненням аж до феодалізму. 

16 липня в цілому парламентом було схвалено законопроект №2029а, який 25 липня  набув чинності у вигляді Закону № 626-VIII. Цим документом запропоновано внести зміни у ст. 31 Закону «Про житлово-комунальні послуги» і визначити, що встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижче розміру економічно обґрунтованих витрат на їхнє виробництво не допускається.

Порядок відшкодування втрат підприємств, що виникають протягом періоду розгляду розрахунків тарифів, встановлення та їх оприлюднення органом, уповноваженим встановлювати тарифи, визначається порядком формування тарифів.

Окрім цього, п. 2 Прикінцевих положень Закону №626-VIII Кабінету Міністрів доручено до 1 липня 2017 року вжити заходів щодо відшкодування в повному обсязі різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи органом місцевого самоврядування, до 1 січня 2016 року.

Читайте також: Як далі жити співвласникам багатоквартирного будинку?

Знову ж таки оцінки експертів у доцільності та ефективності цього законопроекту діаметрально протилежні. Заступник голови профільного комітету ВР України Альона Бабак вважає, що цей Закон є правильним компромісом переходу до економічно обґрунтованих тарифів через погашення старої заборгованості з різниці в тарифах, фраза про відшкодування втрат що виникають протягом проходження регуляторних процедур - це аналогія прийнятому вислову регуляторної практики «regulatory lag», період протягом якого розглядається справа по тарифах. А от громадськість, зокрема експерт Фонду суспільної безпеки Юрій Гаврилечко, вважають цей законопроект антинародним (можливо тому, що вибори в місцеві ради призначені на 25 жовтня?).

Нажаль, з 17 березня і досі знаходиться на розгляді в комітеті Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства законопроект № 1621 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо надання комунальних послуг)», підготовлений самим же профільним комітетом.

Цим законопроектом передбачається нівелювання норм сумнозвісному Закону № 1198-VII, запропоновано повернення органам місцевого самоврядування повноважень визначати виконавців усіх без винятку комунальних послуг та виключення положень про те, що виконавцями послуг з централізованого опалення, послуг з централізованого постачання холодної води, послуг з централізованого постачання гарячої води, послуг з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) є, відповідно, теплопостачальні організації та суб’єкти господарювання, що провадять господарську діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення. Зважаючи на те, що п.1.3. Розділу 14 Коаліційної угоди передбачено внесення змін до законодавства щодо надання власникам житла у багатоквартирних будинках права самостійно обирати форму отримання послуг від природних монополістів з водопостачання, водовідведення, теплопостачання – або шляхом укладання прямих договорів з власниками квартир або через управителів житла, доводиться із сумом констатувати, що самі ж народні обранці і саботують виконання Коаліційної угоди.

Проте у народних депутатів чомусь знаходиться бажання та час займатися відвертим комунальним популізмом, особливо напередодні старту виборчої кампанії у місцеві ради. От хоча би взяти законопроект № 2676 «Про внесення змін до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (щодо нарахування субсидій пенсіонерам та інвалідам), щодо якого Президентом Порошенком було застосовано право вето. 

Читайте також: Пільги на оплату ЖКП: як працюватимуть по-новому

Цим законом передбачалося за спрощеною процедурою здійснювати призначення та надання структурними підрозділами з питань соціального захисту населення субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива для непрацюючих пенсіонерів та непрацюючих інвалідів, які зареєстровані у житловому приміщенні (будинку), сім'я яких складається лише з таких осіб, – без звернення громадянина на підставі відомостей Пенсійного фонду України, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, отриманих у порядку обміну інформацією; для непрацюючих пенсіонерів та непрацюючих інвалідів, які зареєстровані у житловому приміщенні (будинку), до складу сім'ї яких входять інші особи, а також для працюючих пенсіонерів та працюючих інвалідів, які зареєстровані у житловому приміщенні (будинку), сім'я яких складається лише з таких осіб або ж до складу сім'ї входять інші особи, – за зверненням громадянина на підставі довідок про доходи зареєстрованих громадян. Такі пропозиції нардепів викликали саркастичну посмішку не тільки у працівників Пенсійного Фонду України, а й в Адміністрації Президента, оскільки положення цього Закону є декларативними та не передбачають реальних механізмів їх реалізації.

Іншим прикладом політичного комунального популізму є подання законопроекту № 2832 «Про внесення змін до деяких законів України (щодо посилення захисту громадян у зв'язку з встановленням нових тарифів на житлово-комунальні послуги)», яким, на думку авторів, запропоновано посилити захист населення від підвищення цін та тарифів на житлово-комунальні послуги, зокрема шляхом спрямування природного газу, який добутий підприємствами, контрольним пакетом акцій яких володіє держава та 50% природного газу видобутого за договорами про спільну діяльність на потреби населення за ціною для ПАТ «Укргазвидобування», встановлення до 1 жовтня 2015 року лічильників 100 відсоткам споживачам природного газу за рахунок суб’єктів господарювання. Також підвищити публічність прийняття рішень щодо затвердження НКРЕКП відповідних цін/тарифів для населення. Але диявол завжди ховається в деталях, насправді законопроект містить норми, що можуть призвести до руйнування конкуренції на газовому ринку та стати негативним індикатором для його суб'єктів та потенціальних інвесторів.

Тож, як бачимо, чим ближче офіційний старт виборчої кампанії до органів місцевого самоврядування, тим більшим є градус комунального популізму, яким наскрізь просякнуті законопроекти, які виходять з-під пера помічників та консультантів народних депутатів. Майбутня політична осінь буде гарячою, цікавою та неодмінно комунально – популістичною.

 
Коментарі (0)