Рус Укр
ГоловнаПублікаціїПолітикаПолітики спекулюють темою подорожчання «комуналки»
Новини ЖКГ
15 Березня 2024 p.
26 Лютого 2024 p.
08 Лютого 2024 p.
31 Січня 2024 p.
29 Січня 2024 p.
18 Січня 2024 p.
08 Січня 2024 p.
13 Грудня 2023 p.

Політики спекулюють темою подорожчання «комуналки»

Питання обґрунтованості підвищення тарифів на комунальні послуги лягло в основу політичного піару. Про це можна судити з нещодавно зареєстрованого у парламенті проекту Закону, яким передбачається захист населення від завищених цін на «комуналку».

Якщо у вашому місті з’явилися рекламні щити із зображеннями відомих та не дуже політиків, активістів та місцевих бізнесменів, які закликають «Подбати про Україну разом», «Облаштувати рідне місто і край», «Об’єднуватись заради майбутнього» - це означає лише одне – вибори до органів місцевого самоврядування, швидше за все, таки відбудуться у жовтні цього року. 

Прогнозовано, на них переможні позиції посядуть місцеві політичні проекти, які користуються більшою підтримкою у населення. З чим же підуть на вибори ці місцеві проекти? З програмами розвитку місцевого самоврядування? З концепціями розвитку малого та середнього бізнесу? Із пропозиціями по оптимізації штату чиновників та реальній боротьбі з корупцією? Ні, ні і ще раз ні! Навіщо вигадувати щось нове та пропонувати суспільству, місцевим громадам цивілізований шлях розвитку та справжні реформи, побудовані на самобутності та самодостатності кожного регіону, коли є стара, добра, перевірена часом тема житлово-комунальних послуг та тарифів на них?! 
 
Примітно, остання стала просто супер-мега-актуальною для політичного піару опісля того, як з 1 квітня набули чинності суттєво підвищені тарифи на природний газ та електроенергію. 
 
Вже другий місяць поспіль із екранів телевізорів не сходять колишні і нинішні Міністри та Прем’єр-міністри, політики, так звані «експерти», які міряються любов’ю до багатостраждального українського народу, який аж ніяк не заслуговує на нові тарифи, бо вони є завищеними та корупційними. Більше того, деякі «експерти» заявляють, що тарифи на «комуналку» сміливо можна знижувати від 20% до 30%. Якими ж методами пропонується здійснити таке зниження тарифів та звільнити пересічних українців від свавілля водоканалів, теплоенерго та ЖЕКів?
 
Рятівною паличкою, як вже повідомляла «Україна Комунальна», має стати Проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України (щодо посилення захисту громадян у зв'язку з встановленням нових тарифів на житлово-комунальні послуги)», зареєстрований групою народних депутатів 19 травня у Верховній Раді за №2832.
 
 
Згідно з цим документом захистити громадян від нових тарифів на житлово-комунальні послуги пропонується шляхом:
 
- встановлення граничного розміру рентабельності (без інвестиційної складової) не вище 10% в структурі ціни/тарифу; 
 
- встановлення нормативу втрат при виробництві, транспортуванні та постачанні відповідної житлово-комунальної послуги на рівні не більше 7%, а при транспортуванні, розподілі та постачанні природного газу для задоволення потреб населення – на рівні не більше 2%;
 
- встановленням на термін до 1 червня 2017 року закупівельної ціни на весь природний газ вітчизняного видобутку для потреб населення на рівні не вище 100 дол.; 
 
- зобов’язання суб’єктів господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, установити до 1 жовтня 2015 року побутові лічильники газу 100% споживачам природного газу за рахунок власних коштів із подальшою компенсацією цих витрат інвестиційною складовою в роздрібній ціні на природний газ;
 
- обов’язкового застосування ДБН-в.2.6-31:2006 (зі змінами), що діють станом на 1 травня 2015 року, для визначення вартості теплової енергії для населення; 
 
- встановлення нормативу місячного обсягу споживання теплової енергії, що використовується для розрахунку тарифу, не вище 0,0128 Гкал/м2.
 
Обґрунтовуючи доцільність встановлення нормативу втрат при виробництві, транспортуванні та постачанні відповідної житлово-комунальної послуги на рівні не більше 7%, автори законопроекту № 2832 посилаються на те, що рівень втрат при надані послуг із централізованого опалення в країнах ЄС не перевищує 3%, в той час як в Україні такий показник сягає в окремих випадках 18-20%; рівень втрат при транспортуванні й розподілі електричної енергії в мережі в країнах ЄС не перевищує 7%, в той час як в Україні такі втрати враховані в структурі тарифів на рівні 10% для непобутових споживачів і 16,9% для побутових споживачів. Тобто, прийняття цієї норми наближає нас до європейських нормативів втрат при наданні комунальних послуг. Щоправда, автори законопроекту чомусь забули порівняти стан мереж та комунікацій в країнах ЄС та в Україні. Але то таке…
 
Норма ст. 58 Конституції України, згідно з якою закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, мабуть, невідома авторам документу. Саме тому вони пропонують ДБН-в.2.6-31:2006 (зі змінами), який поширюється на правовідносини, які виникли після його прийняття та набуття чинності, поширити також і на правовідносини, що склалися до його прийняття. Можливо, авторам проекту і відомий спосіб розрахунку кількості теплової енергії для житлових будинків перших масових серій (60-70-х років забудови), площа яких становить близько 72 млн кв. м за нормативами ДБН-в.2.6-31:2006 (зі змінами), але в пояснювальній записці до законопроекту про нього не йдеться.
 
 
Не йдеться в пояснювальній записці і про те, якими розрахунками відповідних наукових чи експертних установ підтверджується, що норматив місячного обсягу споживання теплової енергії, який використовується для розрахунку тарифу, не може бути вищим 0,0128 Гкал/м2. 
 
Натомість, у пояснювальній записці зауважується, що прийняття законопроекту №2832 зумовлене проміжними висновками Робочої групи щодо обґрунтованості підвищення цін/тарифів на енергоносії та комунальні послуги, яка була створена відповідно до рішення Верховної Ради та доручення Голови ВРУ від 10 квітня 2015 року. Згідно з цими висновками вказаною Робочою групою було виявлено, що наразі існує законодавча прогалина щодо встановлення рівня рентабельності та рівня виробничо-технологічних втрат відповідно видобувних, генеруючих, транспортуючих та розподільчих підприємств при визначені структури цін/тарифів на послуги паливно-енергетичного та житлово-комунального сектору економіки, які надаються населенню та регулюються державою. Норма ст. 62 Конституції України про те, що обвинувачення не може ґрунтуватися на припущеннях, авторам документу вочевидь також не відома.
 
Як бачимо, вирішити проблеми житлово-комунального господарства та захистити громадян від підвищення тарифів на комунальні послуги автори законопроекту №2832 пропонують за рахунок методів, які загнали галузь у глибоку кризу, з якої навряд чи є вихід. Зокрема, знову пропонується обмеження рентабельності, ручне керування рівнем тарифів, зобов’язання встановити газопостачальні підприємства лічильники за свій рахунок, а фактично – за рахунок споживачів, не підкріплені технічно вимоги про зниження нормативів втрат. І жодної пропозиції щодо створення реального конкурентного середовища на ринку надання житлово-комунальних послуг, імплементації норм Третього енергетичного пакету ЄС, реформування НАК «Нафтогаз» та створення нових компаній-операторів ГТС та ПСГ.
 
Між тим, 21 травня коаліція депутатських груп та фракцій у Верховні Раді дружньо провалила голосування за проект Закону №2670, яким пропонувалося лише одне – раз і назавжди вирішити, що встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижче розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво не допускається, а споживачі мають право на отримання субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів. 
 
Андрій Осадчий 
 
Коментарі (1)
Читатель4
26 Травня 2015 p. 10:32
Ничего удивительного. Выборы скоро.