Рус Укр
ГоловнаПублікаціїЗаконодавствоВідпустити не можна блокувати
Новини ЖКГ
28 Березня 2024 p.
21 Березня 2024 p.
15 Березня 2024 p.
26 Лютого 2024 p.
08 Лютого 2024 p.
31 Січня 2024 p.
29 Січня 2024 p.
18 Січня 2024 p.

Відпустити не можна блокувати

Уряд поставив жирну крапку в «автопаркувальній» епопеї, що тривала більше чотирьох років. Нарешті вилучено з Правил паркування транспортних засобів найсуперечливіший пункт про дозвіл блокування автомобілів на парковках.

Правила паркування транспортних засобів, затверджені постановою КМУ від 03.12.2009 № 1342, за час існування тягнуть за собою історію судових розглядів. На неоднозначність цілого ряду норм Правил експерти звертали увагу одразу після їх ухвалення. Статус найскандальнішого та найсуперечливішого в Правилах спочатку знайшов пункт 31, перший абзац якого наділив операторів автопарковок правом блокувати автомобілі громадян, які не оплатили паркування. Суди неодноразово констатували, що це пряме порушення статті 41 Конституції та статті 319 Цивільного кодексу України, які гарантують власникам право здійснювати зі своїм майном будь-які дії, що не суперечать закону.

Простіше кажучи, прописавши в Правилах норму про блокування автомобілів, Кабмін перевищив свої повноваження, оскільки таке обмеження може встановити тільки Верховна Рада України шляхом прийняття закону. Не дивно, що на першому ж році дії Правил в Окружний адміністративний суд міста Києва було подано кілька позовів про визнання незаконними та скасування окремих положень Правил. У підсумку, у постанові від 22.04.2010 № 2а-17176/09/2670 суд визнав перший абзац пункту 31 Правил незаконним та нечинним (тим самим, фактично було заблоковано дію усього пункту 31 і 32 Правил, так як норма про блокування автомобілів для них є ключовою).
 
Після того, як судовий вердикт у справі про автопарковки підтвердили обидві вищі інстанції (Київський апеляційний адміністративний суд і Вищий адміністративний суд України) - Окружний адміністративний суд міста Києва прийняв ще одну постанову від 14.09.2011 № 2а-6785/10/2670 про визнання спірного абзацу протизаконним і про його скасування. Справа також пройшло всі три інстанції. Вищий адміністративний суд України виніс ухвалу щодо нього лише в березні 2014 року (ухвала від 26.03.2014 № К/9991/13928/12). Кабмін до кінця намагався відстояти право операторів автопарковок на блокування транспорту, подавав апеляційні та касаційні скарги, але безуспішно.

 Замість блокування - штраф

У липні 2014 року уряд знайшов в собі сили поставити крапку в багаторічній історії. Набула чинності Постанова від 25.06.2014 № 207 у якому пункти 31 і 32 Правил переписані дочиста. Тепер в них не говориться ні слова про блокування автомобілів на парковках. Оновленим пунктом 31 Правил передбачено, що у разі несплати громадянами паркувальних послуг посадові особи виконавчого органу сільської, селищної або міської ради складають протокол про порушення і засвідчують фотозйомкою відсутність платіжного документа на лобовому склі автомобіля. Або, як варіант, відсутність факту оплати паркування в базі даних комп'ютерної системи. Простіше кажучи, комп'ютерної бази даних про сплату за паркування з допомогою мобільному телефону: ця форма оплати, так зване «Мобільне паркування» - одне з найбільш значущих нововведень Постанови № 207. 
 
 
Правда, поки не зрозуміло, як оператори з чиновниками будуть взаємодіяти на практиці. Щоб скласти протокол, чиновник місцевого органу влади повинен, як мінімум, прибути на автопарковку. Чи зможе при цьому оператор утримати на місці порушника «силою слова» до прибуття чиновника?! Питання риторичне, але це вже технічні проблеми і їх вирішення справа часу.
 
Куди важливіше те, що Постановою № 207 кардинально змінено пункт 32 Правил. Тепер він складається всього з одного речення та передбачає, що порушення Правил тягне за собою відповідальність згідно із законом.
 
З червня це не просто відсильна норма, а попередження про можливе застосування штрафів до порушників. Адже саме тоді набув чинності Закон України від 29.05.2014 № 1283-VII, яким внесені зміни в деякі законодавчі акти щодо паркування транспортних засобів, а Кодекс України про адміністративні правопорушення доповнено статтею 1521 «Порушення правил паркування транспортних засобів». Правда, і ця стаття не безгрішна, так як вона введена в дію до внесення останніх поправок до Правил і не враховує можливості організації оператором мобільного паркування.
 
Зараз оштрафований може бути лише неплатник, розмістивши свій автомобіль на майданчику, обладнаному паркоматами, автоматичними терміналами або іншими засобами контролю. Штраф становитиме від 8 до 12 нмдг (136 - 204 грн). Можна не сумніватися, що з часом паркувальні штрафи в Україні будуть «обкатані» і відкориговані. Як кажуть, була б стаття в законі, а точка її прикладення знайдеться.

У міста своя правда

Незважаючи на те, що дія норми про блокування автомобілів на парковках в Україні була «заморожена» ще в квітні 2010 року, оновлення пункту 31 Правил - принципове нововведення. У багатьох містах України досі діють давно застарілі місцеві автопаркувальні правила.
 
Так, у Правилах благоустрою міста Києва, 17-м розділом яких регламентовані правила паркування транспортних засобів, і сьогодні міститься норма про те, що при порушенні порядку оплати послуг з паркування оператор застосовує технічні засоби для обмеження руху транспортних засобів. Пояснюється це просто: правила благоустрою Києва були прийняті в кінці 2008 року, ще до затвердження Правил і до початку судових розглядів щодо правомірності блокування автомобілів. З тих пір пройшло більше п'яти років, а 17-й розділ столичних правил продовжує діяти в первинному вигляді без жодного коригування. Зрозуміло, що з чинними законодавством він, м'яко кажучи, не дружить.
 
Але київські Правила паркування не догма. Схожа ситуація спостерігається і в інших містах. Так, у Львові Положення про паркування транспортних засобів прийнято в кінці 2011 року. І хоча на той момент дію абзацу першого пункту 31 Правил вже було припинено, у львівському положенні знайшлося місце для пункту 9.1, який дозволяє оператору перешкоджати виїзду автомобіля із майданчика для паркування у цілому ряді випадків.
 
 
«Схід і Захід разом», тому аналогічний пункт міститься і в Правилах паркування транспортних засобів в Донецьку. Не відстає і Харків: про перешкоди для виїзду транспортних засобів з автопарковки згадується і в Правилах паркування транспортних засобів першої столиці України.
 
Лише з п'ятої спроби нам вдалося знайти місто, в якому «блокуюча» норма не прижилася. У Положенні про організацію та порядок паркування транспортних засобів міста Одеси немає жодного рядка про блокування виїзду автомобілів з парковок.
 
Одним словом, у більшості міст правила автопарковки потребують серйозного коригування. Особливо, якщо врахувати, що крім «блокуючих» норм вони часто містять безліч інших нормативних анахронізмів.
 
Наприклад, тими ж Правилами благоустрою Києва передбачено, що плата за послуги з паркування включає в себе ставку збору за паркування. І це при тому, що вже 3,5 роки плата за паркування в Україні ніяк не пов'язана зі збором за місця для паркування транспортних засобів. Згідно зі статтею 266 Податкового кодексу України збір справляється виключно з операторів автопарковок. В правилах паркування Львова, Києва та Одеси це чітко прописано. 
 
Резюмуючи, зазначимо, що з липня 2014 року норми про блокування автомобілів на парковках, які містяться в місцевих правилах, у буквальному сенсі «взяті зі стелі». Вони прямо суперечать зміненими Правилами. Нескінченно довго така ситуація тривати не може. А це означає, що вже найближчим часом хвиля автопаркувальних нововведень, встановлених Постановою № 207, дійде і в регіони.
 
Коментарі (0)