Рус Укр
ГоловнаПублікаціїТранспортНедосконалість законодавства веде парковки до скорочення
Новини ЖКГ
28 Березня 2024 p.
21 Березня 2024 p.
15 Березня 2024 p.
26 Лютого 2024 p.
08 Лютого 2024 p.
31 Січня 2024 p.
29 Січня 2024 p.
18 Січня 2024 p.

Недосконалість законодавства веде парковки до скорочення

В Україні з кожним роком скорочується кількість майданчиків для паркування транспортних засобів, у той час, коли чисельність «залізних коней» навпаки – зростає. Однією з причин цього є недосконалість діючого законодавства у сфері паркування.

Днями Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства оприлюднило аналіз стану сфери паркування транспортних засобів в Україні станом на 1 січня 2015 року.

За інформацією відомства, на початок поточного року в Україні (без урахування даних АР Крим, Луганської області та м. Севастополь) налічується 3061 майданчик для паркування. Це на 658 парковок менше, ніж було станом на 1 січня минулого року. Звісно, таку динаміку можна було б списати на тимчасово окуповані території. Однак, якщо підіймати статистику за попередні роки, то очевидним стає факт – в Україні з кожним роком зменшується кількість майданчиків для паркування транспортних засобів. Так, впродовж 2013 року парковок поменшало на три десятки, а впродовж 2012-го їхня кількість скоротилася на понад чотири сотні.

У відомстві, зазначають, що «підкіс» 2012 року виник через те, що з 1 квітня того року Кабміном «було встановлено норму Правил, згідно з якою розрахунок за паркування дозволений лише шляхом безготівкової форми за допомогою паркоматів та в’їзних/виїзних терміналів, проте облаштування майданчиків паркоматами буде можливе лише після внесення відповідних змін до чинного законодавства про встановлення відповідальності водіїв за порушення правил паркування, у тому числі, за несплату вартості паркування».

На розгляді Мінрегіону перебували численні звернення обласних державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування стосовно того, що відповідно до чинного законодавства України оператор не має жодної можливості впливати на недобросовісних користувачів платних майданчиків для паркування, у зв’язку з чим, обладнання цих майданчиків паркоматами не становить інтересу для інвесторів та не є вигідним для операторів, а також може призвести до банкрутства підприємств, які надають послуги з паркування.

Поряд з цим варто зауважити, що станом на початок 2015 року, в Україні налічується 2292 відведених майданчика для паркування та 769 - спеціально обладнаних. З них 1343  парковки для платного паркування (803 - відведених та 540 - спеціально обладнаних), а паркування на 1718 майданчиках (1489 відведених та 229 спеціально обладнаних) здійснюється безкоштовно.

Водночас лише 223 відведених майданчиків для платного паркування (майже 28% від їх загальної кількості) обладнані 251 паркувальними автоматами, а 78 спеціально - 235 паркувальними автоматами, 77 обладнаних майданчиків для платного паркування (14% від їх загальної кількості) обладнано в’їзними/виїзними терміналами.

У Мінрегіоні підсумовують, що таким чином, кількість парковок, обладнаних паркоматами, збільшилась, незважаючи навіть на те, що відсутня інформація від АР Крим, Луганської області та міста Севастополь. Отже, кількість майданчиків для паркування, обладнаних автоматичними пристроями, поступово зростає.

Для порівняння, станом на початок 2013 року в Україні налічувалося 2815 – відведених парковок та 933 – спеціально обладнаних. Із них 1525 майданчиків для платного паркування (873 відведених та 652 спеціально обладнаних), а паркування на 2223 майданчиках (1942 відведених та 281 спеціально обладнаних) здійснювалося безкоштовно.

При цьому лише 80 відведених майданчиків для платного паркування (9% від їх загальної кількості) були обладнані 93 паркувальними автоматами, а 58 спеціально обладнаних майданчиків для платного паркування (майже 9% від їх загальної кількості) обладнано в’їзними/виїзними терміналами.

Читайте також: Паркувальні майданчики чекають на талони

Справа в тому, що на цьому відрізку - впродовж 2013-2014 років, до законодавства у сфері паркування транспортних засобів було внесено не одну зміну, в тому числі і впроваджено відповідальність за порушення правил паркування транспортних засобів. Однак, це вирішило лише частково зазначені проблеми: облаштування майданчиків паркоматами було запущене, а от збитки утримувачів парковок не припинилися, адже добросовісних водіїв не побільшало. Головним чином через те, що, ст. 152-1 КУпАП, котра передбачає накладення штрафу на водіїв у сумі від 8 до 12 неоподаткованих мінімумів, що складає зараз 136-204 грн, за порушення правил оплати послуг із паркування, виявилася недостатньо сильною мотивацією.

Примітно, вже відносно довгий час законодавці прагнуть посилити відповідальність за порушення правил паркування транспортних засобів. Так, як вже повідомляла «Україна Комунальна», наприкінці лютого у Верховній Раді був зареєстрований проект Закону №2228 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо правил паркування транспортних засобів». Детальніше про це у публікації «До правил паркування «наближаються» зміни». Але минулого тижня цей документ було замінено на проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо правил паркування, зупинки, стоянки транспортних засобів».

Оновленим законопроектом як і раніше пропонується внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про дорожній рух», «Про міліцію».

Однак цього разу робиться акцент на створенні законодавчого механізму невідворотності відповідальності водіїв транспортних засобів за порушення правил паркування, зупинки та стоянки, а саме: запровадження відповідальності власника автомобіля (якщо водій ігнорує попереджувальні знаки, вимоги уповноваженої виконкомом особи, не повідомляє своє прізвище, ім’я, по-батькові, залишає місце вчинення адміністративного правопорушення тощо); можливість звільнення власника від відповідальності у разі надання ним інформації про особу водія-порушника; фото або відео фіксацію такого виду порушень, в т.ч. за допомогою комп’ютеризованої системи контролю паркувального простору; винесення постанови про притягнення до адмінвідповідальності за порушення правил паркування без обов’язкового складання протоколу про адмінправопорушення; евакуацію ТЗ за рішенням уповноваженої виконкомом особи виключно у разі, якщо ТЗ заважає проїзду технологічного, аварійного або громадського транспорту; блокування виїзду ТЗ виключно у разі введення у населеному пункті комп’ютеризованої системи контролю паркувального простору, що унеможливить вплив людського фактору на справедливість та невідворотність покарання за відповідне правопорушення.

При  цьому, у пояснювальній записці до документу зауважується, що комп’ютеризована система контролю паркувального простору, яка пропонується до впровадження, -  це комплексна спеціальна захищена система (база), призначена для комфортного внесення як плати за паркування з боку водіїв (в т.ч. за допомогою засобів мобільного зв’язку), так і оптимізації роботи в ній паркувальників. Вона з’єднуватиметься з технічними засобами, що мають функції фото-, або відеофіксації порушень правил паркування, зупинки та стоянки, геолокації, забезпечуватиме сканування (розпізнавання) номерних знаків та аналіз інформації про періодичність, тривалість відповідного правопорушення, виконання раніше винесених постанов по справах про аналогічні адміністративні правопорушення. Вона формуватиме також в автоматичному режимі проекти постанов про притягнення до адміністративної відповідальності, надасть можливість їх підписання за допомогою електронного цифрового підпису та ознайомлення з ними зацікавлених осіб. Так, паркувальники за допомогою пристроїв фото-фіксації транспортних засобів одразу отримуватимуть інформацію про те, чи оплачене паркування кожного авто. Вона аналізуватиме усю вхідну інформацію і по-суті підказуватиме як водіям, так і паркувальникам необхідні подальші дії.

Водночас проектом встановлено наділення повноваженнями розгляду справ про адміністративні правопорушення, винесення стягнення та здійснення тимчасового затримання транспортного засобу (шляхом його блокування або евакуації) уповноважених виконавчими органами сільських, селищних та міських рад посадових осіб. Ці особи також мають отримати право перевіряти посвідчення водія та технічних паспорт на автомобіль для оформлення відповідних адмінсправ.

Органи внутрішніх справ мають забезпечити передачу відповідним уповноваженим виконкомами місцевих рад посадовим особам інформацію про власників транспортних засобів, які стали об’єктом правопорушення, шляхом доступу до відповідних баз, але з обов’язковим захистом персональних даних власників автівок.

Розміри штрафних санкцій за порушення правил паркування, в тому числі за неоплату послуг користування відповідними майданчиками пропонується прив’язати до вартості однієї години паркування (у 20-кратному розмірі).

Окрім цього, документом пропонується надати право уповноваженим виконкомами місцевих рад посадовим особам звільняти автомобільні дороги, рух якими суттєво ускладнюють, залишені автівки. Фото-фіксація порушення буде переконливою обставиною на користь винесення постанови про адміністративне стягнення і евакуації транспортного засобу, що суттєво ускладнює дорожній рух. Водночас, уповноважена виконком особа виноситиме протокол про тимчасове затримання транспортного засобу, і направлятиме його разом із відповідними матеріалами до ДАІ, працівники якого складатимуть протокол про адміністративне правопорушення та виноситимуть постанову і накладатимуть стягнення за порушення правил зупинки, стоянки.

Читайте також: Половина водіїв Києва сприяє корупції на парковках

Примітно, згідно з проектом, посадові особи, уповноважені виконавчим комітетом місцевої ради контролювати дотримання правил паркування, зупинки та стоянки, отримають право блокувати виїзд та евакуювати ТЗ порушників виключно після  впровадження системи контролю паркувального простору.

Реалізація ініціативи здійснюватиметься шляхом залуччення інвестиційних коштів.

Поряд із цим, під куполом Верховної Ради знаходиться ще одн проект Закону, котрий покликаний поліпшити стан розрахунків за послуги паркування - №1916 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо поліпшення розрахунків за надання послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів)». Зокрема, цим документом пропонується дозволити власникам транспортних засобів розраховуватися за послуги з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів за допомогою паркувальних талонів, вартість яких встановлюватиметься органами місцевого самоврядування.

На думку розробників, внесення відповідних змін сприятиме розвитку системи паркування в Україні, наданню органам місцевого самоврядування дієвих важелів щодо розв’язання транспортних проблем міст, зменшенню навантаження на вулично-дорожню мережу населених пунктів, підвищенню рівня якості надання послуг з паркування, збільшенню надходжень коштів до місцевих бюджетів шляхом підвищення дисципліни зі сплати послуг з паркування, підвищенню зручності користування послугами паркування для громадян та організацій у частині сплати та обліку витрат на паркування, використанню майданчиків для паркування з максимальною ефективністю за рахунок раціональної організації та введення нових інноваційних технологій оплати послуг та контролю за здійсненням оплати.

Однак, коли ці законопроекти розглядатимуться Комітетами і чи будуть винесені на пленарні засідання - питання. Також питанням залишається, чи вирішить це у майбутньому проблему невідповідності кількості наявних місць для парковки та транспортних засобів, котрі їх потребують.

Нагадаємо, наразі більшість українських населених пунктів не мають достатньої кількості паркувальних місць для усього роздолу наявних транспортних засобів. До прикладу, у Києві на кінець 2014 року, за словами мера міста Віталія Кличка, налічувалося близько 1 млн автомобілів, при цьому паркувальних місць було обладнано лише 6 тисяч.

Катерина Ляшевська

 
Коментарі (0)