Рус Укр
ГоловнаПублікаціїТранспортДо правил паркування «наближаються» зміни
Новини ЖКГ
28 Березня 2024 p.
21 Березня 2024 p.
15 Березня 2024 p.
26 Лютого 2024 p.
08 Лютого 2024 p.
31 Січня 2024 p.
29 Січня 2024 p.
18 Січня 2024 p.

До правил паркування «наближаються» зміни

В Україні з кожним роком збільшується кількість випадків порушення правил паркування. Нардепи знайшли спосіб змусити водіїв бути більш свідомими шляхом удосконалення системи притягнення до адмінвідповідальності. Та чи приведуть зміни до вирішення проблем?

Україна, за висновками експертів Всесвітнього економічного форуму, вже не перший рік потрапляє у десятку країн із найгіршими за якістю дорогами. Більш ніж ймовірно похвалитися хорошими автошляхами держава не зможе і цьогоріч. Усе через тотальне недофінансування дорожньої галузі. 

Зауважимо, у 2015 році державним бюджетом передбачено направити 25,5 млрд грн у цю сферу. Порівняно немало, але більша частина коштів - 17,4 млрд грн - піде на виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток дорожньої мережі у минулі роки. Фактичне ж фінансування дорожнього господарства складатиме тільки 16% від обсягу закладених коштів - 3,4 млрд грн. А цього, за словами експертів, не вистачить навіть на повний ямковий ремонт.
 
Втім, поряд з поганими дорогами в Україні є й інша проблема – погані водії. Так, згідно з довідкою Центру безпеки дорожнього руху та автоматизованих систем при МВС України, лише впродовж 2014 року на автошляхах відбулося понад 26 тисяч ДТП з потерпілими. Окрім того, з кожним роком зростає чисельність інших порушень правил дорожнього руху. Не останнє місце серед них посідає порушення водіями правил паркування.
 
Взяти, до прикладу, Львів. В умовах значного збільшення чисельності транспортних засобів і порушення їхніми власниками правил паркування вулиці міста просто втратили тротуари. Через недостатню увагу місцевої влади до цієї проблеми боротися з «паркувальним» свавіллям почали активні громадяни. Так, утворилася славнозвісна ГО «Дайте пройти». Від листівок «Паркуюсь, як мудак» на склі автівок порушників правил паркування львівяни за кілька років дійшли до масового встановлення на вулицях болардів, але і це не викорінило проблему. І таких прикладів безліч.
 
 
Примітно, поряд із банальною неможливістю пройти чи проїхати порушення правил паркування створюють загрозу безпеці дорожнього руху, заважають виконанню робіт з утримання доріг, зелених насаджень, проїзду спеціального транспорту (зокрема, служб екстреного виклику: пожежна охорона, швидка медична допомога), призводять до зменшення надходжень бюджету тощо.
 
На думку парламентарів, причиною такої безвідповідальності водіїв є недосконалість діючої системи притягнення до адміністративної відповідальності порушників Правил паркування транспортних засобів. Тож, народні обранці вирішили раз і назавжди виправити недоліки механізму шляхом внесення змін законодавчих актів України щодо правил паркування транспортних засобів. Відповідний проект Закону був зареєстрований у Верховній Раді групою депутатів під №2228 та наданий для ознайомлення парламентським Комітетам минулого тижня.
 
Що цікаво, це вже друга спроба нардепів запобігти вчиненню правопорушень правил паркування. Кілька місяців тому у Верховній Раді вже реєструвався подібний законопроект - №1627. І його навіть було включено до порядку денного, однак документ було відкликано. Детальніше про це у матеріалі «України Комунальної» від 21 січня – «Водіям готують палиці в колеса».
 
Зокрема, метою законопроекту №2228 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо правил паркування транспортних засобів», згідно з пояснювальною запискою, є припинення порушень правил паркування транспортних засобів, відвернення їх наслідків, підвищення ефективності впливу на дисципліну учасників дорожнього руху, поліпшення руху транспорту, збільшення надходжень до бюджету, шляхом внесення відповідних змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, а саме доповнення новою статтею 14-2, внесення змін до статей 152-1, 218, 219, 244-6,  258, 265-2,  а також внесення змін до Закону України «Про дорожній рух», Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Закону України «Про міліцію».
 
Зауважимо, головним чином, цим документом пропонується притягувати до адміністративної відповідальності власника автівки, якщо водія який керував нею на момент вчинення порушення правил паркування транспортних засобів, які були зафіксовані технічними засобами (фото-, відеозйомка), не встановлено.
 
При цьому зазначається, що власник транспортного засобу звільняється від адмінвідповідальності за відповідне порушення, якщо протягом 10 днів з дня вручення йому постанови про накладення адміністративного стягнення, він надасть уповноваженій посадовій особі, що винесла постанову про накладення адміністративного стягнення, докази, що на момент вчинення правопорушення він не керував транспортним засобом та відомості щодо водій, який керував транспортним засобом на момент вчинення цього правопорушення, або документи підтверджуючі, що транспортний засіб вибув з його володіння внаслідок протиправних дій інших осіб. Під відомостями про водія у цьому випадку маються на увазі паспортні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків за даними Державного реєстру фізичних осіб, адреса реєстрації місця проживання. За умови надання таких документів штраф за порушення правил паркування змушений буде сплатити безпосередньо водій, котрий перебував за кермом, а не власник транспортного засобу.
 
У випадку застосування тимчасового затримання автівки шляхом евакуації разом з постановою про накладення адміністративного стягнення власнику транспортного засобу вручається протокол про адміністративне правопорушення, яким зафіксовано факт застосування тимчасового затримання автівки.
 
Якщо власником транспортного засобу є юридична особа, керівникові надсилається повідомлення про порушення правил паркування транспортних засобів з вимогою у строк до 5 календарних днів з дати його отримання надати відомості про особу, яка керувала транспортним засобом на момент вчинення цього правопорушення. У разі ненадання відомостей у встановлений строк, до адміністративної відповідальності притягується керівник юридичної особи.
 
Примітно, повноваження прийняття рішення щодо накладення штрафу пропонується надати посадовим особам, уповноваженим на те виконавчими органами сільських, селищних, міських рад на місці скоєння порушення. Кого при цьому мають на увазі парламентарі – документом не вказується. Однак, «паркувальні» штрафи незмінні 136-204 грн за безоплатний притулок для автівки.
 
Окрім того, проектом передбачається внесення коректив до Закону «Про дорожній рух». Загалом вони стосуються запровадження на законодавчому рівні обов’язку водіїв сплатити вартість послуг з користування майданчиком для платного паркування та визначено повноваження осіб органів місцевого самоврядування здійснювати контроль за дотриманням правил паркування, затримувати транспортні засоби за допомогою технічних засобів обмеження руху, з метою встановлення особи правопорушника.  
 
Також документом пропонується застосовувати тимчасове затримання автівок, у разі скоєння водіями транспортних засобів порушення правил паркування. При цьому з метою швидкого реагування на порушення правил паркування, право складати протоколи про адміністративні правопорушення, розглядати відповідні справи та вживати заходи щодо тимчасово затримання автівки шляхом блокування або доставляння його для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку, в тому числі за допомогою спеціального автомобіля – евакуатора пропонується надати посадовим особам, уповноваженим на те виконавчими органами сільських, селищних, міських рад. Водночас на міліцію покладаються зобов’язання надавати уповноваженим виконавчими органами сільських, селищних, міських рад посадовим особам  інформацію про власників транспортних засобів. Власне, це і є основне ноу-хау проекту Закону №2228.
 
 
На думку розробників документу, його прийняття сприятиме підвищенню рівня свідомості водіїв транспортних засобів та запобіганню вчиненню правопорушень правил паркування, допоможе знизити рівень аварійності на дорогах, збільшити пропускну спроможність на автомобільних доріг у містах України.
 
Можливо, й так. Але у той же час не варто забувати, що наразі більшість українських населених пунктів не мають достатньої кількості паркувальних майданчиків для усього роздолу наявних транспортних засобів. Зауважимо, до прикладу, у Києві на кінець 2014 року, за словами мера міста Віталія Кличка, налічувалося близько 1 млн автомобілів, при цьому паркувальних місць було обладнано лише 6 тисяч.
 
Тож, ініційоване удосконалення діючої системи притягнення до адміністративної відповідальності порушників Правил паркування транспортних засобів – це дуже добре. Однак, навряд воно сприятиме підвищенню рівня свідомості водіїв та запобіганню вчиненню правопорушень правил паркування, адже очевидно, що такі правопорушення вчиняються не лише тому, що водії не хочуть дотримуватися діючих правил, але й через те, що паркуватися, окрім тротуару чи газону, буквально - ніде. Єдине, хто у виграші – це, місцевий бюджет – він, безумовно, наповнюватиметься.
 
Катерина Ляшевська
 
Коментарі (0)