Рус Укр
ГоловнаПублікаціїЗаконодавствоСміття перетвориться у монополію
Новини ЖКГ
28 Березня 2024 p.
21 Березня 2024 p.
15 Березня 2024 p.
26 Лютого 2024 p.
08 Лютого 2024 p.
31 Січня 2024 p.
29 Січня 2024 p.
18 Січня 2024 p.

Сміття перетвориться у монополію

Перероблення та захоронення твердих побутових відходів буде віднесено до сфери природних монополій та суміжних ринків.

З моменту створення Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг продовжується дискусія навколо її статусу та повноважень. Важливим кроком на цьому шляху стала дев’ята сесія Верховної Ради, на якій, зокрема, було опрацьовано два законопроекти, що можуть суттєво змінити «розклад сил» в системі ЖКГ. Мова йде про проект закону №10499 за авторством народних депутатів Юлії Льовочкіної та Юрія Мірошниченко (обидва – фракція «Партії регіонів»), та законопроект №10368 їхнього колеги по фракції Ігоря Глущенко.

Законопроектом №10499 передбачено віднести операції з перероблення та захоронення твердих побутових відходів до сфери природних монополій та суміжних ринків. Згідно з документом, нацрегулятор буде формувати та забезпечувати тарифну політику на ринках утилізації та розміщення відходів, сприяти впровадженню стимулюючих методів регулювання цін, а також сприяти розвитку конкуренції на ринках перероблення та розміщення ТПВ з метою забезпечення ефективного функціонування відповідних галузей. Окрім того, пропонується, що Нацкомпослуг буде розробляти правила перероблення і розміщення відходів, а також - здійснювати постійний моніторинг та аналіз стану справ на цих ринках.

Читайте також: Сміття по-українськи

Ситуація з ТПВ, що склалася в Україні дійсно є надзвичайно складною. Як раніше повідомляла «У.К.», лише за останні десять років їх обсяг на кожного жителя України збільшився на 40%, загальна ж концентрація всіх видів ТПВ за даними Мінприроди, оцінюється в 35 млрд т, з яких 2,6 млрд т є високотоксичними.

Законопроект отримав неоднозначні оцінки в депутатському та експертному середовищі. Головне науково-експертне управління Верховної Ради взагалі запропонувало відхилити даний проект закону через цілий ряд суттєвих недоліків (тим більше, що аналогічний за суттю законопроект (реєстр. №10120 від 24.02.2012 р.) вже розглядався 17 травня, та не отримав необхідної кількості голосів). Зокрема, через перерозподіл «сміттєвих» повноважень від місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування на користь Нацкомпослуг, що за думкою управління є не логічним, та не відповідає природі відповідних правовідносин.

В Головному юридичному управлінні Апарату Верховної Ради вважають, що віднесення конкретних галузей господарства до природних монополій має бути обумовлено об’єктивними показниками кон’юнктури ринку у відповідний сфері. «Створення природної монополії у сфері перероблення та захоронення побутових відходів, на нашу думку, призведе до обмеження в майбутньому доступу нових виробників цих послуг на ринок і як наслідок гальмування впровадження новітніх технологій з оптимізації виробничих технологій з перероблення та захоронення побутових відходів», - зазначається в зауваженні до проекту закону.

Читайте також: В Україні розлилося «сміттєве море»

Критично поставився до законопроекту й голова Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи Анатолій Семинога, за словами якого, проект пропонує покласти всі проблеми на плечі громадян: «Якщо раніше ми платили лише за вивезення сміття, то прийнявши цей закон, ми будемо платити:  перше – за вивезення, за сортування, за роздільний збір, за утилізацію сміття і за його захоронення. Тобто знову крайніми в державі будуть наші громадяни. Це підвищить ціни на комунальні тарифи, це підвищить ціни на вивіз сміття і знову ж таки ми заженемо цю ситуацію в тупик. Бо сьогодні купівельна спроможність нашого населення дуже низька».

Позитивно до законодавчих новацій поставились й найбільші гравці ринку побутових відходів.  В компанії «Ремондіс Україна» переконані в позитивному значенні законопроекту, та підтримують ідею централізованого ціноутворення. «Основне завдання цього документу, врегулювати ціну на утилізацію ТПВ по всій Україні. Сьогодні в Україні переробка відходів не розвивається, через те, що в нас досить дешевим є захоронення на полігонах. Причому ціни на полігонах, що знаходяться на відстані один від одного на відстані 20 – 25 кілометрів, можуть відрізнятися в 3 – 4 рази. Виходить, що перевізнику, або оператору ринку, абсолютно не має ніякої вигоди займатися переробкою та думати про екологічне майбутнє і зменшувати обсяг захоронення», - розповів «У.К.» директор з розвитку компанії «Ремондіс Україна» Богдан Ковпак. За його словами, налагодити утилізацію ТПВ в Україні на європейському рівні цілком реально, але на заваді цьому стоїть відсутність достатнього економічного ефекту. 

Інший законопроектом №10368 пропонується уточнити повноваження Нацкомпослуг в сфері тарифоутворення. А саме: документом передбачається внести до складової тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого водопостачання та водовідведення витрати на реалізацію інвестиційних проектів, а також встановити стимулюючий принцип тарифоутворення. Нагадаємо, наразі регулятор визначає для кожного підприємства собівартість гігакалорії тепла та кубометру води. А методика тарифоутворення визначена за порядком, затвердженим Мінрегіоном. Згідно з ним тариф формується по формулі «затрати на виробництво послуги + рівень рентабельності».  

Законодавча ініціатива пана Глущенко містить й норму про запровадження поточних рахунків із спеціальним режимом використання. На ці рахунки мають перераховуватись кошти, що надходять як плата за надання послуг з центрального водопостачання і водовідведення та за поставлену теплову енергію від усіх категорій споживачів, для проведення розрахунків за спожитий природний газ та електроенергію. Експерти в цілому підтримують цю законодавчу ініціативу як таку, що спрямована на покращання стану розрахунків, посилаючись на аналогію, яка існує при платежах за електроенергію (ст. 15-1 закону «Про електроенергетику») та поставлений природний газ (ст. 18 закону «Про засади функціонування ринку природного газу»).

Читайте також: Сміття загальнодержавного значення

Свої бачення нового статусу регулятору мають і урядовці. 25 липня до парламенту надійшов законопроект №11030, яким передбачено на законодавчому рівні закріпити за Нацкомпослуг повноваження по затвердженню порядків (методик) формування тарифів на послуги в сфері теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення. Водночас, урядовий законопроект пропонує виключити з повноважень Нацкомпослуг розробку та затвердження порядків формування тарифів на теплову енергію в сфері теплопостачання  для суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання на суміжних ринках.

Боротьба за контроль над ринком побутових відходів та процесами тарифоутворення для підприємств теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення продовжується. Свідченням чого стали неоднозначні, але знакові законодавчі ініціативи, що були внесені на розгляд під час минулої парламентської сесії. Отож, вже після виборів ми можемо стати свідками суттєвого перерозподілу повноважень на користь однієї з державних структур. 

 
Коментарі (0)