Рус Укр
ГоловнаПублікаціїЗаконодавство«Свобода» бореться за контроль над тарифами
Новини ЖКГ
28 Березня 2024 p.
21 Березня 2024 p.
15 Березня 2024 p.
26 Лютого 2024 p.
08 Лютого 2024 p.
31 Січня 2024 p.
29 Січня 2024 p.
18 Січня 2024 p.

«Свобода» бореться за контроль над тарифами

Як раніше повідомляла «У.К.» в серпні було створено НКРЕКП, яка підпорядковується Президенту України. Рішуче проти такого підпорядкування виступили народні депутати ВР Мірошниченко та Мирний, зареєструвавши своє бачення законопроектів.

Президент України Петро Порошенко Указами № 692/2014-695/2014 від 27 серпня 2014 року ліквідував Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг та Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері електроенергетики. Замість двох національних регуляторів Президентом Порошенком було створено єдину Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (НКРЕКП), головою якої  призначений Володимир Демчишин

Вже 10 вересня 2014 року НКРЕКП отримала затверджене Указом Президента України № 715/2014 Положення, згідно якого Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президентові України і підзвітним Верховній Раді України. Серед інших функцій до завдань НКРЕКП входить ліцензування господарської діяльності у сферах електроенергетики, теплопостачання, централізованого водопостачання і водовідведення та у нафтогазовому комплексі, встановлення затвердження цін/тарифів на постачання природного газу, електроенергії та комунальні послуги, затвердження порядків формування тарифів та правил користування природним газом, електричною енергією та правил надання комунальних послуг. НКРЕКП діє як колегіальний орган та утворюється у складі Голови та шести членів. Голова, члени НКРЕКП призначаються на посади та звільняються з посад Президентом України шляхом видання відповідного указу. Термін повноважень Голови, члена НКРЕКП становить шість років. При цьому рішення, прийняті НКРЕКП, оформлюються постановами і розпорядженнями, які обов'язкові до виконання суб'єктами природних монополій, та підлягають обов'язковій державній реєстрації в установленому законодавством порядку, за винятком рішень з питань установлення цін та тарифів (крім установлення цін та тарифів для населення) та рішень з питань функціонування оптового ринку електричної енергії.

Читайте також: Президент «склеїв» з Нацкомпослуг та НКРЕ одну комісію

Тобто попри те, що 21 лютого Законом України № 742-VII в України було відновлено парламентько – президентську форму правління, згідно якого більшість у Верховній Раді України формує склад Кабінету Міністрів України, який в свою чергу формує вертикаль центральних органів виконавчої влади, Президент України Петро Порошенко вирішив зберегти за собою контроль та політичний вплив на формування тарифної політики у сфері енергетики та комунальних послуг шляхом підпорядкування собі новоствореної НКРЕКП.

Рішуче проти такого підпорядкування Президенту України НКРЕКП виступають народні депутати Ігор Мірошниченко та Олександр Мирний, які 16 вересня зареєстрували два законопроекти  «Про державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» та «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» за № 5088 та 5089 відповідно.  

Законопроектом № 5088 пропонується визначити, що основними принципами державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг є:

1) законність; 

2) неупередженість і передбачуваність державного регулювання;

3) об'єктивність при прийнятті рішень; 

4) відкритість і прозорість процедур державного регулювання;

5) адресність регулювання; 

6) забезпечення захисту прав споживачів. 

Також пропонується визначити, що НКРЕКП здійснює свої повноваження відповідно до Конституції та законів України незалежно від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, суб’єктів господарювання, всеукраїнських об’єднань організацій роботодавців і підприємців та всеукраїнських профспілок і профоб’єднань, а також об’єднань громадян чи їх органів. Забороняється вплив та втручання органів державної влади, їх посадових осіб, органів місцевого самоврядування, всеукраїнських об’єднань організацій роботодавців і підприємців та всеукраїнських профспілок профоб’єднань, а також об’єднань громадян чи їх органів у діяльність органу, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, забороняється.

Законопроектом пропонується встановити жорсткі часові рамки та терміни розгляду НКРЕКП питань щодо видачі ліцензій суб’єктам господарювання – ліцензіатам з постачання елктронергії, природного газу, централізованого опалення та гарячого водопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, а також встановлення цін/тарифів на тарифів на постачання природного газу, електроенергії та комунальні послуги.

Механізм забезпечення неупередженості прийняття рішень НКРЕКП та її незалежності від політичних сил розкривається народними депутатами у законопроекті № 5089. Зокрема, нардепи Мирний та Мірошниченко пропонують визначити НКРЕКП як незалежний постійно діючий колегіальний державний орган, який діє на принципі позапартійності та здійснює нагляд та регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Законопроектом № 5089 пропонується визначити, що НКРЕКП складається з дев’яти членів. З них по три члени НКРЕКП призначаються строком на шість років без права повторного призначення Верховною Радою України, Президентом та Кабінетом Міністрів України. На відміну від існуючого порядку призначення голви НКРЕКП Президентом, законопроектом № 5089 пропонується обрання голови НКРЕКП з числа її членів таємним голосуванням. 

При цьому членом НКРЕКП може бути призначений громадянин України, який має вищу (профільну, економічну або юридичну) освіту, досвід роботи на керівних посадах у відповідній сфері не менше трьох років. Окрім цього, за пропозиціями нардепів Мирного та Мірошниченка члени НКРЕКП не можуть бути членами будь-якої політичної партії, а також члени НКРЕКП та члени їх сімей (другий з подружжя, діти, батьки) не можуть бути власниками, акціонерами або засновниками, входити до складу органів управління суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання, що провадять діяльність на суміжних ринках, а також отримувати від них фінансову або матеріальну винагороду та допомогу. 

Читайте також: Україна просить Німеччину допомогти з реформами енергетики

Також Законопроектом № 5089 пропонується забезпечити відкритість діяльності НКРЕКП шляхом оприлюднення порядку денний засідання на її офіційному веб-сайті не пізніше, ніж за три робочі дні до дня проведення засідання, оприлюднення рішень НКРЕКП та документів, ухвалених НКРЕКП на її офіційному веб-сайті не пізніше, ніж через п'ять робочих днів після дня проведення засідання, інформування громадських організацій організації та споживачів про діяльність суб'єктів природних монополій і суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на суміжних ринках.

В українському політикумі так повелося, що питання рівня тарифів на комунальні послуги завжди було більш політичним, ніж економічним. З цього боку контроль за діяльністю Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг є прекрасним інструментом адміністративного тиску в питаннях встановлення «правильних» тарифів на природний газ, електроенергію та комунальні послуги задля недопущення зниження рейтингу Президента України або політичної сили, яка сформувала уряд. Але чи не час відійти від такої ганебної практики штучного регулювання тарифів та запровадити незалежне тарифоутворення в сфері енергетики та комунальних послуг?

Андрій Осадчий

 
Коментарі (2)
Sergiy1
23 Вересня 2014 p. 09:43
Поки ми будемо грати в комунальні послуги (до речі в положенні про нову комісію відсутні послуги з ЦО,ГВП та холодної води разом з водовідведенням) не зважаючи, що недолугий чинний поки що закон №1198-VI такий вид діяльності передбачає ,то так і будемо жити. Запутали навіть МВФ.В усьому світі теплова енергія і вода товар. Скільки замовив скільки і отримав.Тільки своєчасно сплачуй.
Sergiy1
24 Вересня 2014 p. 13:19
Пане Михайле! Замовник або колгосп,або Ви як(маю надію)власник(співласник) своєї квартири.Можливо і не єдиної(дай боже)!