Рус Укр
ГоловнаПублікаціїЗаконодавствоМінрегіон спробує відкрити «паспортні столи»
Новини ЖКГ
28 Березня 2024 p.
21 Березня 2024 p.
15 Березня 2024 p.
26 Лютого 2024 p.
08 Лютого 2024 p.
31 Січня 2024 p.
29 Січня 2024 p.
18 Січня 2024 p.

Мінрегіон спробує відкрити «паспортні столи»

У липні Мінрегіон опублікував законопроект «Про енергетичну ефективність будівель». Завдання законопроекту - врегулювати відносини у сфері забезпечення енергетичної ефективності будівель на стадії проекту, введених в експлуатацію і вже «врослих» в землю.

Ідея створення законопроекту не нова. Над її реалізацією законодавці б’ються вже 5 років, але безуспішно. За цей час у Верховній Раді зазнали фіаско три аналогічних законопроекти. Найуспішнішим можна вважати законопроект №9683, у травні 2012 року Верховна Рада прийняла його в першому читанні, однак далі справа не пішла. 

Тепер Мінрегіон вирішив пробувати законотворчого щастя на ниві енергетичної ефективності. Проект, підготовлений Міністерством, як і всі його попередники, кардинально змінює правила гри для власників будівель. У ньому враховано досвід розробки попередніх проектів, що «зійшли з дистанції». 

Найбільш суперечливі пропозиції минулих років, а саме про паспортизацію всіх будівель житлового фонду, включаючи приватні будинки, в новий проект не включені. Однак, суть залишилася колишньою. У проекті прописані основні принципи державної політики у сфері забезпечення енергетичної ефективності будівель; визначені відповідальні органи влади і заходи щодо забезпечення енергетичної ефективності. Колишнім залишився і основний орієнтир, заявлений розробниками - наближення українського законодавства до європейського. А саме, до директиви Європейського парламенту та Європейської Ради №2010 / 31 / ЄС «Про енергетичних характеристиках будівель». 

«Солодка парочка» 

Ключові нововведення проекту Мінрегіону - введення двох різних документів: паспорта та сертифіката енергоефективності, а крім цього - розширення вимог для будівель «зі стажем». 

Для нових і реконструйованих будівель законопроектом Мінрегіону передбачена обов'язкова паспортизація. А ось вже існуючі будівлі необхідно сертифікувати. При цьому для трьох категорій об'єктів із загальною опалювальною площею понад 500 кв. м вводиться обов'язкове одержання сертифіката енергетичної ефективності: 

- для будівель, що перебувають у державній власності; 

- для будівель при їх купівлі-продажу, обміні, даруванні тощо, та для окремих просторих приміщень в будівлях (крім житлових багатоповерхівок) при вчиненні аналогічних операцій. 

Окрема норма проекту присвячена будівлям комунальної форми власності. Органи місцевого самоврядування, у випадки необхідності, наділені правом проводити обов'язкову сертифікацію, але з урахуванням технічних можливостей та економічної доцільності. З чого можна зробити висновок, що до обов'язкової сертифікації багатоповерхівок, більша частина яких перебуває в комунальній власності, справа не дійде. Занадто ефемерною економічна доцільність цієї непростої процедури, особливо в ситуації, коли місцеві бюджети «співають романси», а житловий фонд представлений в основному «спадщиною хрущовських часів». 

Читайте також: Український житловий фонд не готовий до зими

Без казусу в пропонованому законопроекті не обійшлося. Стаття 5 зобов'язує розміщувати виписку з сертифіката енергетичної ефективності на видному місці в будинках державної та комунальної власності з опалювальною площею понад 500 кв. м. Виконати цю вимогу неможливо з двох причин. 

По-перше, не факт, що органи місцевого самоврядування в єдиному пориві введуть обов'язкову сертифікацію будівель комунальної власності. 

По-друге, розділ проекту про обов'язкову сертифікацію вступить в силу через 18 місяців після набрання чинності статтею 5, не раніше 2017 року. 

Це типовий випадок «зіпсованого телефону». У першоджерелі, тобто у Директиві №2010 / 31 / ЄС стаття 13 передбачає демонстрацію енергетичного паспорта будівлі (а не виписки з нього) шляхом вивішування його на видному місці. Але ця норма поширюється тільки на дві категорії будівель та за умови, що їх паспортизація вже проведена: на будівлі із загальною корисною площею понад 500 кв. м, призначені для прийому великої кількості громадян, і на такі ж будівлі державних органів. 

Схожа ситуація і з обов'язковою сертифікацією. Стаття 12 Директиви передбачає видачу енергетичного паспорта тільки в двох випадках: при будівництві будівель, їх продажу чи здавання в оренду; і для будівель із загальною корисною площею понад 500 кв. м (з 9 липня 2015 - понад 250 кв. м), якщо вони зайняті державними органами або часто відвідуються громадянами. 

Можна констатувати, що у порівнянні з загальноєвропейськими нормами, в проекті Мінрегіону є «перегин»: будівля, що знаходиться в держвласності (наприклад, гуртожиток) та будівля, в якій знаходиться держорган - зовсім різні речі, не кажучи вже про будівлі комунальної власності. 

Що спільного у заводського цеху з храмом? 

Разом з тим, в проекті Мінрегіону чітко і однозначно окреслена сфера його застосування. Під дію проекту не підпадають 5 категорій об'єктів: будівлі, в яких розташовані структурні виробничі підрозділи підприємств, будівлі церков-мечетей, пам'ятники архітектурної та культурної спадщини, тимчасові споруди з терміном використання не більше 2 років, а також об'єкти, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки. За винятком останньої норми аналогічні винятки передбачені та європейської Директиви. Що ж до додаткового пункту, його поява зумовлена українськими реаліями. Нагадаємо, що згідно з Наказом Мінрегіону №103 5 липня 2011 року будівельні паспорти необхідні для будівництва індивідуальних, садових і дачних будинків «ростом» не більше 2 поверхів і площею до 300 кв. м, а також для будівництва господарських будівель і гаражів. Простіше кажучи, дія проекту не поширюється на весь приватний сектор, за винятком особливо просторих «хатинок». Новинка проекту Мінрегіону - виведення за його рамки тимчасових споруд. 

Суцільна безвідповідальність 

Головний недолік нового проекту закону - його декларативність. Конкретних норм в ньому мало. Так, розділ проекту, який встановлює мінімальні вимоги до енергоефективності будівель, в порівнянні з попередніми проектами, значно урізаний, «завуальований» і складається всього з двох пунктів. Не встановлена проектом і відповідальність за порушення його вимог. Він лише відсилає до чинного законодавства. На практиці це означає, що власників будівель, які відмовилися від отримання енергетичних сертифікатів, не можна буде покарати. Не врегульована і відповідальність фахівців з енергозбереження за якість проведеної ними паспортизації-сертифікації. 

Читайте також: Приватні енергокомпанії гальмують енергоефективність

Ще один наріжний камінь проекту Мінрегіону - фінансування його виконання. Проектом передбачена державна підтримка у вигляді здешевлення кредитів, кредитування, надання гарантій державного та місцевого бюджетів. Проблема в тому, що відповідно до статті 17 Бюджетного кодексу державні гарантії по кредитах можуть надаватися виключно в межах і за напрямами, що визначені в законі про держбюджет на поточний рік. Сьогоднішня реалізація державних іпотечних програм наочно ілюструє можливості бюджетного кредитування та здешевлення кредитів. 

Не враховується проектом, що багато існуючі будівлі введені в експлуатацію в радянські часи, коли були відсутні вимоги до енергоефективності. На цю прогалину експерти звертали увагу і в попередніх проектах, але «віз і нині там». 

Проект, підготовлений Мінрегіоном, потребує серйозного коригування. В іншому випадку його може спіткати доля попередників. Можливо, це і не найгірший варіант. Підвищувати енергоефективність будівель, звичайно, потрібно. Але хто гарантує, що реалізація нового закону не перетвориться на боротьбу з вітряними млинами або того гірше - у бізнес на енергопаспорта-сертифікатах? Та й навіщо витрачати гроші на сертифікацію будівлі, яке завтра може розсипатися як картковий будиночок, якщо не потримати його стіни? А таких будівель в Україні чимало. 

У Німеччині модернізація панельних будинків серійної забудови (аналог українських «хрущовок») закінчилася лише в 2008 році і посіла 17 років. Загальні витрати на проведення цієї кампанії перевищили 6 млрд євро. Витрати на забезпечення мінімальних показників енергоефективності однієї квартири склали 8,5 тис. євро. Чи розташовує Україна такими засобами? Питання залишається відкритим.

 
Коментарі (1)
Sergiy1
14 Серпня 2014 p. 12:59
Закон можливо єдине що забезпечить ,так це визначення фатичного енергетичного навантаження на один метр квадратний. Тоді і тарифи будуть реальні на опалення. Знову кредити ,а де механізми стимулювання споживача займатися енергоефективними заходами у своїй власності. Комунальна власність давно почила в бозі, а ми все про неї.