Рус Укр
ГоловнаПублікаціїАльтернативна енергетикаАльтернативна енергетика: чи бути розвитку?
Новини ЖКГ
28 Березня 2024 p.
21 Березня 2024 p.
15 Березня 2024 p.
26 Лютого 2024 p.
08 Лютого 2024 p.
31 Січня 2024 p.
29 Січня 2024 p.
18 Січня 2024 p.

Альтернативна енергетика: чи бути розвитку?

Парламент відкоригував Закон, який змінює тарифну політику у сфері відновлювальної енергетики, та направив його на підпис Президенту. Нардепи переконані – цей документ «зрушить» альтернативну енергетику, однак експерти бачать певні недоліки

Черговий тиждень пленарних засідань у Верховній Раді стартував із розгляду енергетичних питань. Вчора народні обранці розпочали свою роботу у сесійному залі з усунення неузгодженостей у тексті нещодавно прийнятого Закону №2010-д «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення конкурентних умов виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії». Зокрема, парламентарі дали добро на узгодження пунктів 8 та 9 статті 131 відповідного документа.

«У пункті 8 та 9 слова «визначеного із застосуванням тарифного коефіцієнта, що застосовується для пікового періоду часу для тризонної тарифної диверсифікації» виключити. Тобто з одного пункту виключено, з іншого не виключено. Саме цю пропозицію я хочу поставити на голосування», - повідомив голова Верховної Ради України Володимир Гройсман, при цьому додаючи, що суть закону від такої корекції не зміниться.
 
Втім, для прийняття зазначених правок нардепам знадобилося п’ять хвилин та дві спроби. За другою з них правки були схвалені 243 голосами народних депутатів при 226 мінімально необхідних. У результаті – документ направили на підпис Президенту Петру Порошенку.
 
Як зауважувалося раніше, Законом №2010-д, який було прийнято парламентарями 4 червня поточного року, вносяться зміни до Законів України «Про альтернативні види палива», «Про електроенергетику» та «Про засади функціонування ринку електричної енергії України». Зокрема:
 
- наближуються рівні «зеленого» тарифу на електроенергію, що виробляється з використанням альтернативних джерел енергії, до середньосвітових рівнів; 
- скасовуються пільги щодо приєднання об'єктів електроенергетики, які здійснюють виробництво електричної енергії з альтернативних джерел, та вимоги щодо місцевої складової як такої, що суперечить вимогам міжнародних договорів, ратифікованих Україною; 
- встановлюються розміри винагороди у вигляді надбавки до «зеленого тарифу» за використання складових українського виробництва при проектуванні та будівництві об'єктів енергетики на альтернативних джерелах енергії; 
- вирішуються проблеми надмірного стимулювання розвитку виробництва електричної енергії з енергії сонячного випромінювання та недостатнього стимулювання біоенергетики та геотермальної енергетики; 
- стимулюються приватні домогосподарства до запровадження енергоефективних технологій виробництва електричної енергії не лише з енергії сонячного випромінювання, а й з енергії вітру.

 
Цікаво те, що цю законодавчу ініціативу підтримує як Кабінет Міністрів, так і більшість політичних сил парламенту.
 
Так, Міністр енергетики та вугільної промисловості Володимир Демчишин перед винесенням на голосування законопроекту №2010-д 4 червня зауважив, що прийняття цього законодавчого акту необхідне, оскільки він дасть можливість зекономити до кінця року 1 млрд грн для енергоринку. 
 
«Це суттєві кошти, які дадуть можливість збалансувати ринок енергетики. Більше того, це дасть можливість вирівняти справедливість на ринку альтернативної енергетики» - підкреслив він.
 
Також Міністр наголосив, що зменшуючи тариф, держава стимулюватиме інвесторів заходити на ринок відновлювальної енергетики. 
 
«Не буде ризику того, що тарифи будуть понижуватись. Даним законопроектом ми зафіксуємо базу на наступні 3-5 років і це дасть можливість все-таки розвивати цей сегмент дуже важливий для української енергетики» - пояснив пан Демчишин.
 
У свою чергу перший заступник голови Комітету ВР з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки Олександр Домбровський зазначив, що пропозиціями законопроекту №2010-д знімається поняття, яке протирічить зобов'язанням  України перед Європейським Союзом, - місцева складова. 
 
«Ми зменшуємо суттєво  тарифи на сонячну енергію, ми залишаємо, не підвищуємо  ціни на жодний із видів енергії: вітер, біомаса, біогаз, гідроенергетика, і даємо можливість спростити процедури для того, щоб ці напрямки відновлюваної енергетики розвивалися. Також цим законопроектом передбачаються ще ряд норм, які дають можливість відновлювальній енергетиці розвиватися інтенсивно в Україні, тому що це – основний тренд, який сьогодні є в глобальному енергетичному ринку» - сказав він.
 
Окремі депутати робили акцент на такому позитивному моменті як «деклюєвизація». «Цей законопроект наводить справедливість. Тому що Клюєв, коли був Янукович, а також і раніше, коли вони в парламенті встановили собі захмарні «зелені тарифи». Це той бізнес, на якому вони заробляють сотні мільйонів. І цей закон знижує принаймні в половину для них заробіток» - зауважували народні обранці.
 
 
Експерти галузі прийняття законопроекту №2010-д також вітають. «Він (законопроект – ред.) не лише знижує розмір «зеленого» тарифу для сонячних електростанцій, але й відчиняє двері для іноземних інвесторів, прибираючи так звану місцеву складову в обладнанні. Бо, на жаль, за роки функціонування зеленого тарифу так і не був на Україні створений виробничий потенціал сонячної генерації. Зниження тарифу з одного боку, і ліквідація вимог місцевої складової з іншого, впевнений, це буде новий поштовх для розвитку відновлюваної енергетики в Україні» - зокрема, зазначив під час засідання Енергетичного форуму Всеукраїнської енергетичної асамблеї голова наглядової ради «Токмак Солар Енерджі» Олександр Рєпкін.
 
Втім, переконані, що працювати ще є над чим. «Був прийнятий закон, який змінює тарифну політику, особливо для сонячних електростанцій, і, на жаль, це дуже сильно впливає на інвестиційну політику. Сьогодні інвестори і компанії, які цим займаються, почали замислюватися продовжувати чи не продовжувати. Чому я кажу «на жаль», тому що я вважаю, якщо країна взяла на себе зобов'язання по поверненню інвестицій, забезпечення умов роботи цих об'єктів, то вона повинна незважаючи ні на що виконати ці зобов'язання, а вже далі працювати за новою схемою, новим алгоритмом» - акцентував Міністр палива і енергетики (2005-2006 рр.) Іван Плачков.
 
Водночас голова наглядової ради  ПАТ «Закарпаттяобленерго» Ігор Тинний зауважив, що говорити про глобальний розвиток відновлювальної енергетики опісля прийняття законопроекту №2010-д зарано. «Чиновники переживають, що після прийняття Закону №2010-д у нас завтра буде бум у відновлюваній енергетиці і, відповідно, потрібно буде дуже багато платити середньому споживачеві, тому що ціна кіловат-енергії, зеленої енергії, істотно вища. Хочу їх заспокоїти – цього не станеться. З тієї простої причини, що у нас немає грошей розвивати цю галузь і найближчим часом вони не з'являться» - висловився він, додаючи, що наразі галузь розвивається виключно за рахунок коштів ЄБРР або експертного фінансування країн виробників основного обладнання.
 
Поміж тим, на думку експертів, доцільно було б вирівняти тарифи для сонячної та вітрової енергетики. У законопроекті №2010-д чомусь забули ввести «зелений» тариф для малої вітроенергетики – додають вони.
 
Анастасія Люк
 
Коментарі (0)