Рус Укр
ГоловнаПублікаціїБлагоустрійЗа якість ремонту доріг посилять відповідальність
Новини ЖКГ
13 Вересня 2019 p.
11 Вересня 2019 p.
10 Липня 2019 p.
21 Червня 2019 p.
23 Травня 2019 p.
17 Травня 2019 p.
24 Квітня 2019 p.
23 Квітня 2019 p.
11 Квітня 2019 p.

За якість ремонту доріг посилять відповідальність

Українські дороги за якістю одні з найгірших у Європі. І справа не лише у недофінансуванні ремонтних робіт - свою злу роль грає і недобросовісність підрядників. Тож, нардепи вирішили посилити їхню відповідальність за якість ремонту автошляхів.

За висновками експертів Всесвітнього економічного форуму, Україна неодноразово потрапляла у десятку країн із найгіршими за якістю дорогами. У минулому році позаздрити українським автошляхам могла хіба що Молдова, дороги якої були оцінені світовими експертами найнижче – у 1,5 бала за якість. 

Цьогоріч міжнародні аналітики Україну взагалі проігнорували – вирішили не обробляти інформацію щодо якості її інфраструктури. Чим керувалися міжнародні експерти приймаючи таке рішення – невідомо. А ось чому в Україні жахливі дороги – причин декілька. 
 
Перш за все – значне недофінансування, яке супроводжує українське дорожнє господарство з року в рік. За орієнтовними підрахунками «Укравтодору», для того, щоб привести лише автомобільні дороги загального користування державного значення у нормативний експлуатаційний стан, потрібно щонайменше 500 млрд грн. «І це без урахування мережі доріг і мостів на окупованих територіях Луганської та Донецької областей, а також не беручи до уваги автомобільні дороги місцевого значення, нинішній стан яких набагато гірший за стан опорної дорожньої мережі» - підкреслює екс-голова Державного агентства автомобільних доріг Сергій Підгайний.
 
Натомість коштів для проведення робіт із будівництва, реконструкції та капітального ремонту в державному бюджеті України вже котрий рік поспіль не передбачено. «Все чого вдалося досягти – збільшення фактичного фінансування галузі в цьому році з 3,4 млрд грн до 3,7 млрд грн, що становить лише 37% від мінімально необхідного обсягу видатків у частині лише експлуатаційного утримання» - зауважує пан Підгайний, додаючи, що левову частку передбачених цьогоріч держбюджетом коштів спрямували на виконання поточного дрібного ремонту, котрий, за його словами, є єдиною можливістю відновити рівність та цілісність українських доріг.

 
Окрім цього, до погіршення стану вітчизняних автошляхів призводить порушення вагових норм з боку великогабаритного транспорту. «Розрахункові збитки від руху автошляхами України надмірно завантажених автомобілів сягають десятків мільярдів гривень на рік», - зазначає Міністр інфраструктури Андрій Пивоварський.
 
Не менш важливою є і добросовісність підрядників, котрі виконують ремонтні роботи. На жаль, в Україні непоодинокими є випадки, коли виділені державою кошти на ремонт доріг, без того незначні, частково осідають у кишенях посадовців підрядних організацій, а сам ремонт автошляхів проводиться нашвидкуруч, у дощову погоду, і, відповідно, служить лічений час. «Якщо з державного чи місцевих бюджетів і виділяються якісь гроші, то їх швидко через корупційні схеми «роздають» наближеним до високопосадовців фірмам, які за мізерні гроші проводять ямковий ремонт доріг, а левову частку бюджетних коштів кладуть собі «до кишені». Через місяць асфальт зникає, а відповідальності ніхто не несе» - обурюється ряд нардепів.
 
Зокрема, до прикладу нещодавно у Рівненській області Служба автомобільних доріг зайво сплатила підрядникам понад 1,3 млн грн. За інформацією Держфінінспекції, одна з підрядних організацій безпідставно включила до акту виконаних робіт із експлуатаційного утримання автомобільної дороги державного значення вартість робіт з експлуатації центрального управляючого пункту, а інша - завищила обсяги та вартість виконаних ремонтно-будівельних робіт на автомобільних шляхах місцевого та державного значення.
 
Примітно, усі з перелічених проблем українська влада намагається вирішувати. Так, додаткові кошти на ремонт доріг вишукуються по закордонних фінансових установах, зі значним навантаженням на автошляхи борються шляхом активізації заходів із впровадження на дорогах ефективного вагового контролю, а ось підрядникам планують підвищити відповідальність за проведені дорожні роботи.
 
Щодо останнього – з такою ініціативою до парламенту ряд народних обранців звернувся днями. Зокрема, групою депутатів у Верховній Раді було зареєстровано проект Закону № 3173 «Про внесення змін до Закону України «Про здійснення державних закупівель» щодо забезпечення гарантування якості будівництва,  реконструкції,  ремонту  автомобільних доріг».
 
Згідно з пояснювальною запискою, метою цього документу є «створення умов для забезпечення якісного будівництва, реконструкції, поточного ремонту автомобільних доріг державного та місцевого значення шляхом запровадження обов’язкової гарантії виконаних робіт, яка надаватиметься виконавцем цих робіт, що буде включено до договору про закупівлю робіт, послуг із будівництва, реконструкції, ремонту автомобільних доріг - в тому числі строк гарантії виконання робіт, надання послуг та умови гарантійного обслуговування побудованих, реконструйованих, відремонтованих автомобільних доріг». 
 
Для її реалізації нардепам пропонується внести зміни до Закону України «Про здійснення державних закупівель», а саме визначити, що: 
- документація конкурсних торгів повинна містити, поміж іншим, проект договору або основні умови, які обов’язково будуть включені до договору про закупівлю, а для договорів про закупівлю робіт, послуг із будівництва,  реконструкції,  ремонту автомобільних доріг - також строк гарантії виконання робіт, надання послуг та умови гарантійного обслуговування побудованих, реконструйованих, відремонтованих автомобільних доріг;
- замовник визначає переможця торгів із числа учасників на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених у документації конкурсних торгів, а критеріями оцінки буде також для будівництва, реконструкції, ремонту автомобільних доріг – гарантія виконання робіт;
- узгодження зміни ціни закупівлі в бік зменшення не може передбачати зміни якості товарів, робіт і послуг, в тому числі робіт, послуг із будівництва,  реконструкції,  ремонту автомобільних доріг, надання послуг без умов гарантійного обслуговування побудованих, реконструйованих, відремонтованих автомобільних доріг.
 
 
Поряд з цим у Законі «Про здійснення державних закупівель» документом пропонується передбачити заборону укладання договорів, які націлені на оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель, крім випадків, передбачених цим Законом, а також договорів про закупівлю робіт, послуг із будівництва, реконструкції, ремонту автомобільних доріг без строку гарантії виконання робіт, надання послуг та без умов гарантійного обслуговування побудованих, реконструйованих, відремонтованих автомобільних доріг.
 
«Бездоріжжя через беззаконня терпіти далі не можна, ремонтуючи дорогу юридична особа – підрядник, яка виконує ці роботи, має нести відповідальність за якість виконаних робіт, давати гарантію на їх виконання» - наголошують розробники проекту.
 
Та чи стануть українські дороги невдовзі кращими? – питання залишається риторичним. В «Укравтодорі» скаржаться, що погодження нормативних та інших актів тягнеться роками. До прикладу, не дивлячись на те, що мова про реформу дорожньої галузі ведеться на рівні держави вже декілька років, Концепцію реформування системи державного управління автомобільними дорогами загального користування було затверджено Розпорядженням Кабінету Міністрів лише наприкінці березня 2015 року. «Доки проблеми дорожньої галузі не будуть вирішуватися на всіх рівнях, доти в Україні доріг не буде» - стверджує Сергій Підгайний. 
 
Таким чином проблему якості українських доріг можна окреслити чотирма простими словосполученнями: «не маємо за що ремонтувати», «ремонтуємо не по совісті», «не бережемо, що маємо» та «в більшості нас це влаштовує».
 
Анастасія Люк
 
Коментарі (0)