Рус Укр
ГоловнаПублікаціїЗаконодавствоМонополісти зможуть судитися з регулятором
Новини ЖКГ
28 Березня 2024 p.
21 Березня 2024 p.
15 Березня 2024 p.
26 Лютого 2024 p.
08 Лютого 2024 p.
31 Січня 2024 p.
29 Січня 2024 p.
18 Січня 2024 p.

Монополісти зможуть судитися з регулятором

Встановлювати економічно необгрунтовану вартість на теплову енергію та водопостачання без компенсації тарифної різниці буде заборонено і підприємства отримають право оскаржувати збиткові тарифи в суді

Парламент має намір закріпити повноваження Нацкомпослуг по затвердженню інвестиційних програм монополістів і контролю за їх виконанням. У свою чергу, встановлювати економічно необгрунтовану вартість на теплову енергію та водопостачання без компенсації тарифної різниці буде заборонено, і підприємства отримають право оскаржувати збиткові тарифи в суді.

Такі законодавчі ініціативи вчора Верховна Рада схвалила в першому читанні, прийнявши за основу проект закону № 10368, зареєстрований народним депутатом Ігорем Глущенком (фракція «Партія регіонів»). Документом передбачається внести зміни до закону «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» для того, щоб чіткіше прописати повноваження регулятора - Національної комісії, яка здійснює держрегулювання в сфері комунальних послуг.

Зокрема, планується, що Нацкомісія буде розробляти і затверджувати порядки подачі, розгляду та виконання інвестиційних програм тепло- і водопостачальних підприємств. Регулятор затверджуватиме інвестпрограми, які спрямовані на оновлення основних фондів, збільшення енергоефективності та зменшення витрат монополістів, а також контролювати їх виконання. За таке рішення проголосував 351 народний депутат.

Читайте також: Диявол ховається в тарифах

Нагадаємо, ліцензіатами Нацкомпослуг є підприємства водопостачання, які забезпечують ресурсом населені пункти, в яких проживає більше 40 тис. людей. Регулятор також ліцензує діяльність теплогенеруючих компаній, щорічна потужність яких становить не менше 20 тис. Гкал, і компаній, що транспортують теплову енергію, потужністю не менше 18 тис. Гкал на рік.

Законопроектом забороняється встановлювати тарифи, що не окупають витрати підприємств на виробництво і поставку послуг споживачеві. Для цього документом пропонується внести зміни до законів «Про питну воду та водопостачання» і «Про теплопостачання» та закріпити алгоритм розрахунків монополістів за енергоносії з використанням спецрахунків, отримані кошти з яких розподіляються уповноваженим банком. Крім того, законопроектом вводяться такі поняття, як «економічно обгрунтовані витрати» і «економічно обгрунтовані інвестиції». При цьому наголошується, що тим підприємствам, які не є ліцензіатами регулятора, затверджувати інвестиційні програми буде місцева влада. Таким чином, тарифи на послуги централізованого водопостачання, теплопостачання та водовідведення повинні будуть враховувати економічно обгрунтовані витрати і забезпечувати рівень рентабельності. Останній повинен бути не нижче порогу, встановленого регулятором. На сьогодні такий поріг складає 3%. Законопроектом вводитися принцип стимулюючого тарифоутворення. Тобто, у разі зменшення собівартості послуг монополістів у результаті реалізації відповідної інвестпрограми, зекономлені кошти повинні будуть направлятися на оновлення активів підприємства.

Разом з тим, законопроект не скасовує бюджетного дотування галузі. Зокрема, якщо тариф на теплову енергію або водопостачання буде нижче економічно обгрунтованого рівня, то орган, який встановлював цей тариф, повинен забезпечити в державному або місцевому бюджеті кошти на виплату компенсації тарифної різниці. Якщо законопроект буде прийнятий і набере чинності, то встановлювати економічно необгрунтовані тарифи на послуги тепло- і водопостачання без відповідної компенсації буде заборонено, крім того, учасники ринку отримають право оскаржувати такі рішення в суді.

Аналогічні ініціативи були запропоновані парламенту Кабінетом міністрів. Учора в сесійній залі також був розглянутий урядовий законопроект № 11030, в якому затвердження інвестиційних програм підприємств галузі також планується віднести до компетенції регулятора. Однак, з урахуванням рекомендацій Комітету Ради з питань будівництва, містобудування, ЖКГ та регіональної політики, парламент підтримав депутатський варіант за умови, що під час доопрацювання його до другого читання в документі будуть враховані ключові норми урядового законопроекту.

Читайте також: Бюджетна шибениця українського ЖКГ

Разом з тим, незважаючи на підтримку з боку більшості парламентаріїв, законопроект піддала критиці опозиція, продемонструвавши незнання структури галузі ЖКГ і нерозуміння принципів її роботи. «Не зрозуміло, чому затвердження інвестиційних програм і контроль за їх виконанням доручили регулятору, а не Кабінету міністрів, адже мова йде, фактично, про використання коштів держбюджету, - заявив з трибуни парламенту Юрій Ганущак (фракція «БЮТ-Батьківщина»). - У нас в країні взагалі плутанина з тим, хто встановлює тарифи на послуги ЖКГ». Не менш дивною була репліка Володимира Ар'єва (фракція «НУ-НС»): «У нас відсутні механізми контролю за такими підприємствами, як, наприклад, «Київенерго». Хто їм встановлює тарифи». Не особливо розбираються в тонкощах тарифоутворення і в Партії регіонів. «Документ пропонує схему, зрозумілу для всіх, за нього можна голосувати. Законопроектом пропонується запровадити єдиний підхід до тарифоутворення», - попросив підтримати законопроект його колеги по фракції Ярослав Сухий.

Таким чином, стає очевидним, що в парламенті, окрім представників профільного комітету, вельми примарно уявляють, як регулюється в державі робота природних монополістів. Відповідаючи на поставлені парламентаріями запитання, можна відповісти, що, по-перше, підприємства, які є ліцензіатами регулятора, звітують і отримують затверджені тарифи на свої послуги в Нацкомпослуг незалежно від форми власності. Решта монополії регулюється місцевою владою. Щодо введення в тариф інвестиційної складової, мова не йде про витрачання держкоштів. Кошти на реалізацію інвестпрограм закладаються у вартість комунальних послуг, що надаються споживачеві.

Втім, на сьогодні, регулятор і так затверджує і контролює виконання інвестиційних програм підприємств галузі. Але вони не прописані в структурі тарифу окремою складовою - джерелом їх фінансування є амортизаційні відрахування.

Крім того, в п.2 ст. 10 чинного закону «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг», вже прописано, що тарифи на комунальні послуги монополістів «повинні забезпечувати відшкодування всіх економічно обгрунтованих планових витрат на їх виробництво з урахуванням планового прибутку».

 
Коментарі (9)
Sergiy2
03 Жовтня 2012 p. 09:55
Майже все вірно.Крім того, що в законодавсві не існує послуг з теплопостачанняю Їснує сфера теплопостачання(виробництво,транспортування,постачання). Та теплова енергія - товар, яка використовується для створення комфортних умов проживання та перебування в виробничих та інших приміщеннях.
Михаил1
03 Жовтня 2012 p. 10:22
Думаю, для тех, кто составлял это законодательство, что сфера, что услуга - одно и то же
Мария Цатурян1
03 Жовтня 2012 p. 10:38
Sergiy, Вам большое спасибо за внимание к нашим статьям, и к У.К. в целом! Ваши комментарии очень ценны для нас, поскольку только общаясь с представителями отрасли, мы - журналисты - можем получить представление о реальной ситуации. Спасибо за Ваши уточнения, я и наши корреспонденты, благодаря Вам, могут расти профессионально. Жду экспертных комментариев от других игроков отрасли.
SERGEY1
03 Жовтня 2012 p. 10:05
Здается у Цатурян есть поклонник в НКРКП !
Мария Цатурян-1
03 Жовтня 2012 p. 10:32
SERGEY, в Вашем нежном возрасте нужно беречь здоровье, не нервничать))) Зависть - это грех)))
Sergiy1
03 Жовтня 2012 p. 10:48
,,Закон плох но он ЗАКОН,,Гріх- не читати правильно законодавство. Отже, як Ви човен назвете так він і попливе. А підводний човен на який схоже ЖКГ, тим більше.Бажаю успіхів та міцної нервової системи.Оскільки коли відсутні аргументи опоненти зриваються в піке.
Мария Цатурян1
03 Жовтня 2012 p. 11:52
про грех не читать правильно законодательство - абсолютно согласна. Будем исправляться с Вашей помощью тоже)
Андрій Осадчий2
04 Жовтня 2012 p. 09:40
Хотел бы я увидеть того камикадзе, который осмелиться судиться с Нацкомпослуг по поводу убыточных тарифов...
SERGEY1
04 Жовтня 2012 p. 11:31
Камикадзе не нужен , нужен эффективный лоббист в виде отраслевой ассоциации (как пример) , либо любой другой формы , который не был бы афилирован с органами власти, и которому было бы все равно как подвешивать НКРКП .